KÜLTÜR-SANAT

Türkiye’de Bir İlk Gerçekleştirildi

Filmin müzikleri seyirci önünde doğaçlama bestelenen “Mukadderat” isimli film 2010 Altın Portakal Film Festivalinde finale kaldı.
 
   
 
 
     

Bağımsız sinemacı Cenk Kaptan’ın yazıp yönettiği “Mukadderat” adlı kısa filmde Türk sinema tarihinde bir ilk gerçekleştirildi. Filmin müzikleri Evdeyoklar Orkestrası tarafından önce seyirci önünde daha sonra da stüdyoda doğaçlama yapılarak bestelendi ve kaydedildi. Yapımında 50’den fazla kişinin emeği geçen film 45 günde tamamlandı.



Yapımcılığını ve yardımcı yönetmenliğini üstlendiği bir önceki filmi “38°C” ile deneysel sinema alanında birçok ödül kazanan yönetmen Cenk Kaptan, bağımsız sinema çalışmalarına Mukadderat ile devam ediyor. Çekim teknikleri, anlatımı ve senaryosuyla oldukça yenilikçi bir üsluba sahip olan Mukadderat, müziklerinin tümüyle doğaçlama yapılmasıyla daha da dikkat çekici bir özellik kazanıyor.

Sinema filmlerine doğaçlama müzik yapmanın tarihinin yüzyıl kadar öncesine, sessiz sinema dönemine uzandığını ifade eden Cenk Kaptan, Mukadderat’ta yapılanın da aslında sinemanın özüne dönme yaklaşımı olduğunu söylüyor.

Kaptan, yaptıkları işi şu şekilde özetliyor: “Sinemanın ilk zamanlarında film teknolojisi vardı ama ses kaydedilemiyordu. Sessiz sinema olarak adlandırılan bu dönemde film gösteriminin yapıldığı yerde orkestralar doğaçlama şekilde filmi müzikle seslendiriyorlardı. Müzikler filmdeki hareketlere ve ambiyansa göre yapılıyordu. Bizim yaptığımız işte de benim görsel olarak ifade ettiğim şeyi Evdeyoklar Orkestrası’ndaki müzisyen arkadaşlar filmi ilk kez seyirciyle birlikte izlerken işitsel hale çevirdiler. Yaptığımız işin özeti sanırım budur. Görselliğin aynı anda doğaçlama bir şekilde işitsel hale getirilmesi. Evdeyoklar Orkestrası spontan müzik konusunda başarılı çalışmalar yapan değerli müzisyenlerin bir araya geldiği bir oluşum. Birer seyirci olarak izledikleri filmin hissettirdiklerini aynı anda müziğe çevirdiler. Biz de bunları filmde kullandık. Hem sinemanın özüne yönelik bir üslup kullanmak istedik ve bunu başardık hem de ortaya çıkan sonucun benim tahminimin ötesinde olduğunu söyleyebilirim. İzleyicilerin de beğeneceklerini umuyorum.”

Mukadderat filmi ve film müzikleri için detaylı bilgiyi myspace.com/540119915 adresinde bulabiliriniz.

- Yapımcı: VCS Prodüksiyon

- Ses kayıt-mix: Stüdyo G base (Gökhan TAŞ)

- Genel Koordinatör: 34 K 46 (Ö.Kaptan GÜRMAN)

- PR: Karga Medya

YÖNETMEN CENK KAPTAN HAKKINDA?

Cenk Kaptan, 1980'de İstanbul'da doğdu. Niğde Üniversitesi Radyo-TV Yayımcılık bölümünü ve Beykent Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema-TV bölümlerini tamamladıktan sonra Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sinema-TV bölümünde master yaptı. 2003 yılında kuruculuğunu yapıtığı VCS Prodüksiyon çatısı altında sinema ve reklam sektöründe yer alıyor.

ÖDÜLLER VE DERECELER

Senaristliğini ve yönetmenliğini yaptığı birçok kısa film arasından 2007 yapımı "Tatlı rüyalar" ile Kısa Çek Uzun Olsun kısa film festivalinde ilk ödülünü kazandı.

Yönetmenliğini Ömer Sinir'in yaptığı, Cenk Kaptan'ın yardımcı yönetmenliğini ve görsel tasarımını üstlendiği 2009 tarihli “38°C” isimli kısa film ise,
İTÜ Kısa Film Festivalinde kurmaca dalında En İyi Film,
YTÜ Kısa Film Festivalinde deneysel dalında En İyi İkinci Film,
Marmara Üniversitesi Kısa Film Festivalinde En İyi Müzik,
Ege Üniversitesi Kısa Film Yarışmasında En İyi Film,
Altın Koza Film festivalinde deneysel dalında finalist (henüz sonuçlar açıklanmadı),

Kısacık Film Festivalinde ise en iyi üçüncü film dallarında ödül kazandı.

Senasitliğini ve Yönetmenliğini yaptığı “Mukadderat” ile 2010 Altın Portakal Film Festivalinde Finale kaldı.

“SESSİZ SİNEMA” HAKKINDA BİLGİ

Lumiere Kardeşler’in 28 Aralık 1895 tarihinde Paris’te yapılan ilk halka açık film gösteriminden başlayarak, sessiz filmler canlı müzik eşliğinde gösterilmekteydi. En başından itibaren, müziğin film atmosferini yaratmaya katkıda bulunduğu ve seyircilere önemli duygusal ipuçları verdiği kabul edilmiştir. Bu sebeplerden dolayı bazen film setinde çekim esnasında bile canlı müzik kullanılırdı. Genellikle, küçük kasabalarda ve birbirine komşu sinema salonlarında bu amaçla bir piyanist bulunurdu. Şehirlerdeki büyük sinema salonları ise bir orgçu ya da bütün bir orkestrayı bünyesinde barındırma eiğilimindeydi. Ünlü "Mighty Wurlitzer" gibi kitlesel büyüklükteki sinema salonları, birtakım ses efektleriyle birlikte orkestral sesleri yapay olarak sağlayabiliyordu.

Sessiz dönemin ilk yıllarında bu sessiz filmler için çalınan partisyonların çoğu doğaçlamaydı. Ancak, uzun metrajlı filmler basmakalıplaşmaya başlayınca; müzik piyanist, orgçu, orkestra şefi ya da bizzat film stüdyosu tarafından Filmde çalmalık müzik (Photoplay musiclerden derlenmeye başladı. D.W. Griffith'in sinemaya büyük yenilik getiren epik filmi Bir Milletin Doğuşu (ABD, 1915) için Joseph Carl Breil tarafından bestelenen büyük ölçüde özgün film müziğinden başlayarak; gösterimin yapılacağı sinema salonlarına, özgün ve film için özel olarak bestelenmiş partisyonlarla gitmek sessiz filmler için yaygın bir uygulama haline geldi.

Sessiz filmin altın döneminde, ABD’de müzisyenlerin istihdam edildiği en büyük alan sinemalardı ve Büyük Bunalım’ın başlangıcıyla aynı tarihe rastlayan sesli filmlerin ortaya çıkışı yıkıcı etkiler yarattı.

Başka ülkelerdeki film endüstrileri sessiz filmlere ses eklemenin başka yollarını buldular. Brezilya Sineması’nın erken döneminde bu amaçla fitas cantatas -sinema perdesinin arkasındaki şarkıcıların (görüntüdeki dudak hareketleriyle senkronize şekilde) seslendirdiği filme çekilmiş operetler kullanılıyordu (Parkinson, 1995, p. 69). Japon Sineması’nda ise, filmler sadece canlı müziğe sahip olmakla kalmıyor, aynı zamanda bir benshiyi -canlı olarak filme yorumlar getiren ve karakterleri seslendiren bir anlatıcıyı da bünyesinde barındırıyordu. Çoğu Amerika’dan gelen yabancı filmlerin tercümesini de yapan Benshi Japon film formunun temel unsuru haline gelmişti (Standish, 2005). Sessiz filmlerin 1930’ların Japonyası’nda köklü biçimde yer etmesinin nedenlerinden birisi de Benshilere olan rağbetti.

Carl Davis gibi besteciler sessiz klasikler için yeni orkestral partisyonlar yazma alanında uzmanlaştılar. Günümüzde de Ben Model, Neil Brand, Phillip C. Carli, Jon Mirsalis, Dennis James ve Donald Sosin gibi birçok sessiz film müzisyeni piyano ya da org ile canlı müzik besteleri yapmakta ve icra etmektedir.

Myspace sayfası:

http://www.myspace.com/540119915

Fragman link:

http://www.dailymotion.com/video/xeff4c_mukadderat-fragman_shortfilms

Soundtrack klip link:

http://www.dailymotion.com/video/xemltt_mukadderat-soundtrack-klip-murat-sa_music

Favorilerinize ekleyinAnasayfaya dönPaylaşın
GÜNLÜK FALINIZ
HAVA DURUMU

REKLAM
reklam@cosmoturk.com

İLETİŞİM
cosmoeditor@cosmoturk.com

TEL: (0212) 280 07 00
FAX: (0212) 244 13 32

-->
>